Na Slovensku je ťažké presadiť sa s kvalitou, ale nevzdávame to
Výkonný riaditeľ Studio 21 Miloslav Jurík: Naše zrealizované projekty, ktoré slúžia už aj 20 rokov, dokazujú, že poctivá práca má zmysel.
Byť výkonným riaditeľom spoločnosti, ktorá stojí za stovkami dizajnových detských ihrísk, má nesporne svoje výhody. Napríklad sa môžete hrať aj v pracovnom čase 😊. Máte nejaké obľúbené ihrisko, prípadne srdcovku, pokiaľ ide o herný prvok?
Moja srdcovka je tzv. hojdačko-kolotoč od firmy HAGS pod názvom Mobilus. Spomínam si, keď sme sa na ňom prvýkrát hojdali spolu s bratom asi pred dvadsiatimi rokmi vo Švédsku. Realizovali sme ich už niekoľko, vždy ho rád odskúšam a dnes už sa chodíme hojdať aj s mojimi deťmi. Najbližšie máme ihrisko v Tomášove, ktoré má už takmer 15 rokov, ale stále výborne slúži, napriek nie úplne častej údržbe zo strany obce.
Ako sa zmenili herné prvky a detské ihriská, keď to porovnáte s vašim detstvom?
Zmenili sa veľmi, najmä z hľadiska rôznych herných funkcií, či už pre malé alebo väčšie deti. V čase môjho detstva sme však mali oveľa viac možností na voľný pohyb po sídlisku, bolo oveľa menej áut a viac priestoru. Dnes mnohým deťom ostávajú naozaj už len tie malé priestory detských ihrísk, čo určite nestačí na to, aby mali dosť pohybu.
Studio 21 je známe tým, že vyberá nielen kvalitných dodávateľov herných prvkov, ale pozoruje aj detskú hru a záujem detí o jednotlivé herné prvky, čo sa následne premieta aj do ponuky investorom. „Načúvajú“ vám?
Verím, že sa nám darí inšpirovať investorov, ale aj architektov, že detské ihrisko nie je len oplotený priestor s pieskoviskom, šmykľavkou a hojdačkami. Že sa treba na takýto priestor pozrieť z pohľadu rôznych vekových skupín, že na ihriská chodia často nielen deti, ale aj dospelí, ktorí by v ideálnom prípade mohli byť nejakým spôsobom súčasťou hry. Stále viac sa rozprávame o hre detí so zdravotným znevýhodnením, o inkluzívnych priestoroch. Mesto by malo byť pestré, každý by si mal nájsť niečo, čo ho bude baviť.
Tento rok sa vám podarilo viacero krásnych realizácií. Blíži sa záver roka, ste spokojný s predsavzatiami, ktoré ste si dali, alebo zostalo niečo nevyplnené?
Tento rok bol náročný, ale zároveň veľmi zaujímavý a inšpiratívny. Zrealizovali sme najviac seminárov v histórii našej firmy, a to na témy, ktoré považujeme za kľúčové – či už inklúzia, ale napríklad aj téma spravodlivejšej distribúcie verejného priestoru s väčším ohľadom na dievčatá. Zrealizovali sme tiež zatiaľ konštrukčne najťažší projekt v Thermalparku v Dunajskej Strede, ale tiež ďalšie zaujímavé realizácie v menších či väčších mestách a obciach na Slovensku. Tešia ma tiež prvé projekty a pozitívna spätná väzba z Českej republiky. Čo mňa osobne najviac teší, je tím Studio 21 – inšpiratívne a šikovné kolegyne a kolegovia a zmysluplnosť našej práce. V budúcom roku sa teším na nové projekty, kontakty a zmysluplné a inšpiratívne vzťahy, ktoré sa nám darí vytvárať s partnermi a zákazníkmi.
Detské ihriská sú len jednou z častí verejného priestoru, hoci, ako napovedá claim Studio 21, verejný priestor je vaše ihrisko. Čo pre vás znamená kvalitný verejný priestor?
Kvalitný verejný priestor je priestor, kde sa cítite dobre, kde sa chcete vracať a tráviť čas či už sami, alebo s deťmi, rodinou a kamarátmi. Priestor, v ktorom necítite ohrozenie, ktorý funguje v lete aj v zime a ktorý vás láka k aktivite či relaxu. Pre každého je to niečo iné, preto je dôležité, aby bol rôznorodý. Nesmie tiež chýbať zeleň. A je fajn, keď sa máte ísť kde vycikať 12.
Studio 21 je, bezpochyby, rešpektovaným hráčom v oblasti tvorby bezpečných detských, multifunkčných športových a workoutových ihrísk, cykloriešení a celkovo verejného priestoru. Organizujete aj inšpiratívne workshopy pre odborníkov. Čo je však inšpiratívne pre samotné Studio 21 pri tvorbe verejného priestoru?
Našou inšpiráciou sú škandinávske krajiny a Holandsko. Či už z pohľadu pohybu po meste, bezbariérovosti, ale aj kvality verejných priestorov. Každou jednou návštevou miest v týchto krajinách sa niečím inšpirujeme a snažíme sa tieto funkčné riešenia prinášať aj na Slovensko a do Českej republiky.
Je niečo, čo sa vám zatiaľ nepodarilo zmeniť v slovenskej „realite“?
Mojim osobným želaním je, aby sme raz pochopili, že kvalitu života v podstatnej miere ovplyvňujú ľudia, ktorí riadia verejné inštitúcie. Na úrovni samospráv sú to nielen starostovia a primátori, ale aj pracovníci týchto organizácií. Bohužiaľ, na Slovensku, ale aj v Českej republike je týchto samospráv veľmi veľa, len podobne veľké Dánsko má samospráv 98 a my ich máme skoro 3000. Tým pádom chýbajú zdroje na investície a takáto rozdrobenosť neumožňuje ani väčšiu špecializáciu ľudí, ktorí projekty riadia a často tým trpí výsledok. To je však náročná téma, ktorú zatiaľ nikto veľmi nechce meniť.
Je ťažké sa presadiť s kvalitou, resp. s princípmi vášho podnikania?
Nechcem, aby to vyznelo negatívne, ale nielen naša skúsenosť je taká, že s kvalitou riešení či služieb je v prípade práce pre verejný sektor náročné sa presadiť. Napriek tomu verím, že naše zrealizované projekty, ktoré slúžia už aj 20 rokov, dokazujú, že má zmysel investovať do kvality. Z pohľadu rodiča je pre mňa podstatná ešte jedna téma, a to je herná hodnota ihrísk, ich atraktívnosť pre deti. Vidím aj na mojich deťoch, že naše ihriská ich naozaj bavia, a to ma teší najviac.
Pôsobíte už rok v Českej republike. S akým úspechom?
V Českej republike sme krátko, avšak zatiaľ si myslím, že o naše riešenia bude záujem. Český trh je náročnejší z pohľadu kvality, ale tiež invencie, a toho sa nebojíme, práve naopak – tešíme sa na súťaž s kvalitnými konkurentmi, lebo to aj nás posúva dopredu.
Tiež už vyše roka pôsobíte v Studio 21 ako výkonný riaditeľ. Obvykle každý prinesie do biznisu nejakú svoju „ingredienciu“. Aká je tá vaša?
Stále viac si uvedomujem, aké dôležité sú pre mňa osobne vzťahy. Jednak vzťahy vo firme, medzi kolegami, vzájomná dôvera, otvorenosť, zodpovednosť a tiež vzťahy so zákazníkmi – aby každý jeden projekt, ktorý úspešne zrealizujeme, otváral dvere k ďalším zákazníkom.
Neskrývate, že sa v biznise inšpirujete odkazom Tomáša Baťu. V čom môže byť prínosný pre podnikanie na poli pracovnom aj ľudskom?
Inšpirácie u Baťu je veľa, ale asi tým najdôležitejším je princíp osobnej zodpovednosti a potom neustále inovácie. Aj o to sa snažíme v našej firme.
Začali sme sumarizovaním, skončím s plánmi: Aké sú vaše osobné a firemné plány pre rok 2025?
Moje osobné ciele pre rok 2025 sú, aby mi v prvom rade fungovali vzťahy v rodine – s manželkou a mojimi dvomi dcérami. Aby napriek vysokému pracovnému tempu neboli tzv. na chvoste, ale aby sme mali taký krásny vzťah, ako máme dnes. Firemné ciele sú aj napriek náročnej dobe ambiciózne – chceme, aby o nás vedeli zákazníci, ktorí o nás ešte dnes nevedia, a aby sme spoločne s kolegami zrealizovali nové verejné priestory, ktoré budú niečím unikátne, inšpiratívne, atraktívne a ktoré budú pozývať ľudí všetkých generácií k tráveniu voľného času v exteriéri. Dôležité je pre mňa tiež naďalej budovať a rozvíjať tím profesionálov, ktorí sú v prvom rade fajn ľudia a zároveň odborníci vo svojej oblasti, radi spolu trávia čas a tvoria zmysluplné projekty. To mi robí najväčšiu radosť.