Mobilita pre všetkých? Nie sú to len cyklotrasy
Európsky týždeň mobility sa nesie v znamení udržateľnej mestskej mobility. Nie je to však len cyklodoprava. Jej základom musí byť správne nastavený integrovaný prístup v doprave.
„Spaľováky“ nahradiť elektromobilmi a čo najviac využívať bicykle… V ponímaní bežných ľudí, ale často aj predstaviteľov miest a obcí, je práve toto udržateľná mestská mobilita. Faktom však je, že mobilita pre všetkých, a teda aj udržateľné bývanie vrátane udržateľnej dopravy môže fungovať len pri správne nastavenom integrovanom prístupe v doprave. Čo to znamená? „Presun z jednej formy dopravy na druhú by mal byť čo najjednoduchší a pohyb po meste rýchly. Prioritou sú chodci. Verejný priestor by mal byť maximálne bezbariérový, bezpečný, kvalitný a ideálne aj hravý 😊,“ hovorí Miloslav Jurík, výkonný riaditeľ spoločnosti Studio 21.
Chodec, cyklista, verejná doprava, auto
Práve toto poradie by malo byť pre mestá a obce kľúčové pri nastavovaní priorít v podpore mobility vo verejnom priestore. Jej bezbariérovosť, maximálna bezpečnosť a kvalita verejného priestoru umožňujú, že sa pri pohybe po meste cítia chodci, vrátane seniorov, malých detí, ale aj ľudí na vozíčku, či s iným handicapom bezpečne a pohyb po meste je pre nich príjemným zážitkom. V obytných zónach či centrách miest ide nielen o zníženie rýchlosti na zamedzenie nehôd s fatálnymi následkami, ale aj obmedzenie pohybu áut (nahradenie spaľovákov elektroautami neznamená menej áut a nevyrieši dopravné zápchy), úpravu parkovacej politiky, ktorá by predchádzala kolíziám chodcov s autami z dôvodu zle zaparkovaných vozidiel a pod.
Bicykel by mal byť alternatívou na stredne dlhé vzdialenosti, teda do 15 minút. Pri rýchlosti 20 km za hodinu je to 5 km, čo už je celkom veľká vzdialenosť To si však vyžaduje nielen bezpečnú sieť cyklotrás, ale najmä súvisiacu infraštruktúru. „Práve strategické plánovanie infraštruktúry a prepojenosti cyklodopravy na ostatné formy dopravy sú nevyhnutné, ak majú byť integrácia dopravy a rozvoj cyklodopravy úspešné,“ konštatuje Miloslav Jurík. Ide aj o prepojenosť na verejnú, a v ideálnom prípade aj regionálnu železničnú dopravu.
Pri dobre nastavenom integrovanom prístupe v doprave by mala totiž na dlhšie vzdialenosti slúžiť práve bezpečná, spoľahlivá a rýchla verejná doprava. Systém dopĺňa možnosť zdieľaných automobilov, či sieť taxi služieb. Maximálna prepojenosť jednotlivých foriem dopravy si vyžaduje aj vytvorenie siete „Park and Ride“ záchytných parkovísk na okraji mesta pre ľudí dochádzajúcich do mesta z jeho okolia, aby vedeli presadnúť z auta na verejnú dopravu. V meste následne prepojenie zastávok verejnej dopravy s parkoviskami pre bicykle a stanicami zdieľaných bicyklov. „Hoci „Park and Ride“ už u nás v niektorých mestách vznikajú, ak majú plniť účel, je dôležité, aby boli vždy zosúladené s verejnou dopravou a verejná doprava bola spoľahlivá,“ pripomína Miloslav Jurík.
Bez cykloinfraštruktúry to nejde
A práve v blízkosti zastávok MHD či verejnej dopravy, resp. vlakovej stanice by samozrejmosťou mali byť možnosti bezpečného uskladnenia bicyklov. „Ide o kvalitné, funkčné a bezpečné cyklostojany, cykloboxy, a to aj s možnosťou nabíjania elektrobicyklov, zariadenia pre jednoduchý servis bicyklov, možnosti zdieľaných bicyklov a pod.,“ vysvetľuje Miloslav Jurík. Mnohé mestá a obce sú už v tomto smere aktívne, lastovičky sú aj v rámci škôl, no ešte viac motivovať treba súkromný sektor. Práve ten najčastejšie generuje množstvo vozidiel len s jednou osobou v aute. Pritom už na jedno parkovacie miesto pre vozidlo sa pri výbere správneho riešenia zmestí cyklostojan až pre 10 bicyklov. „Do úvahy pripadajú aj poschodové cyklostojany, ktoré významne šetria miesto,“ podotýka Miloslav Jurík. Firma tak ušetrí nielen za drahé parkovacie miesta, ale poskytuje aj benefity zamestnancom. Motiváciou môže byť komfort v podobe spomínaných uzamykateľných skriniek v parkovacích priestoroch, kde si môžu bezpečne odložiť cyklistické veci, v prípade e-bikov stojany s nabíjaním či zariadenie na jednoduchý servis bicyklov. „Benefitom zo strany firmy je tiež poskytnutie firemných zdieľaných bicyklov a elektrobicyklov, ktoré môžu zamestnanci operatívne použiť pri potrebe rýchleho presunu po meste, napríklad aj na obchodné stretnutie,“ konštatuje.
Najmä pri veľkých budovách s množstvom firiem a teda frekventovaným pohybom áut je pre zamestnancov rizikové sa s bicyklom pohybovať aj v podzemnej garáži. Developer, správca, či firma však môže vyjsť zamestnancom v ústrety rozumným umiestnením cykloparkovania v rámci podzemnej garáže, s ohľadom na ich bezpečnosť a komfort. Výhodou pre zamestnancov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších oblastí, je možnosť pri integrovanej doprave využiť cyklovlaky.
„Kvalitu života v meste významne ovplyvňuje kvalita verejnej dopravy a prioritizácia chodcov a cyklistov. V tomto smere nám môžu byť príkladom mnohé zahraničné mestá, napríklad v Holandsku, Nemecku či Škandinávii, ale aj blízka Viedeň. Veľký pokrok v posledných rokoch urobil Paríž, ktorý ukazuje, že správnom nastavení priorít sa zmena dá dosiahnuť veľmi rýchlo,“ dodáva Miloslav Jurík.











