Aktívna mobilita má svoje pravidlá
Ako vytvoriť udržateľnú mobilitu, ale aj mobilitu a mestá s ohľadom na deti riešili uznávaní odborníci aj za účasti Studio 21 počas seminára na pôde Veľvyslanectva Holandského kráľovstva v Prahe.
Ako by mala vyzerať aktívna mobilita? Čo môžeme zmeniť na súčasnom stave, ako mobilitu spraviť čistejšou a udržateľnou, ako ju vytvoriť bezpečnejšiu pre deti, a ako sa dá inšpirovať skúsenosťami z Holandska? Aj to boli témy, ktoré na nedávnom veľmi kvalitne obsadenom medzinárodnom seminári na pôde Veľvyslanectva Holandského kráľovstva v Prahe riešili odborníci z radov urbanistov, architektov, krajinných architektov, dopravných projektantov, zástupcov samospráv, ČVUT, ČAKA, ako aj ďalších profesijných organizácií z Česka, Slovenska a Holandska.
Výhodnejšia cyklodoprava
Viete, že Holanďania radšej bicyklujú, ako chodia peši? Prečo je to tak, prečo je aktívna mobilita dôležitá, a aké boli počiatky rozvoja cyklodopravy v Holandsku vysvetlil hneď na úvod veľvyslanec Holandského kráľovstva v Prahe Daan Feddo Huisinga.
Prečo mestá potrebujú prechod na udržateľnú mobilitu, a ako pri tom postupovať, rozobral Lior Steinberg, urbanista a spoluzakladateľ Humankind. Na príkladoch ukázal, aký vplyv má udržateľná mobilita a správne navrhnutá dopravná infraštruktúra na kvalitu ovzdušia, života a zdravia nás všetkých. Ale aj na to, aký vplyv má dizajn vereného priestoru na správanie obyvateľov miest. A ako tvoriť mestá so šťastnými obyvateľmi.
Inšpiratívne príklady
V mnohom sa môžeme inšpirovať práve príkladmi z Holandska, kde to má reálny dopad na kvalitu života. Tamojšie deti patria k najsamostatnejším a najšťastnejším vo svete. Náš odborník, výkonný riaditeľ Studio 21 Miloslav Jurik poukázal tiež na to, že začlenenie ľudí so zdravotným znevýhodnením, ktoré má v Holandsku vysokú úroveň, je inšpiratívne aj pre nás. Aktívna mobilita a dobre navrhnutý verejný priestor je pritom magnetom aj pre vzdelaných ľudí. Miloslav Jurík na príkladoch vysvetlil, ako by sme mohli aplikovať holandské skúsenosti, a ako by sa tak mohla zlepšiť aj kvalita komerčnej stránky realizovaných projektov.
Mestá pre deti
Mesto by malo byť pre všetkých, aj preto by sme mali hovoriť o detskej mobilite. Sandra Štasselová z Mestského Inštitútu Bratislavy prezentovala dáta z hlavného mesta. MIB sa už dlhšie snaží spolu s komunitami v okolí základných škôl zlepšovať kvalitu a bezpečnosť tamojšieho prostredia, aby sa deti mohli slobodne a bezpečne pohybovať. Je úžasné, že k projektu Mesto pre deti sa za dva roky fungovania pripájajú základné školy a komunity, a je dnes najväčšou particiáciou, akú kedy Bratislava v oblasti zlepšenia bezpečnosti a inklúzie škôl mala.
Naliehavosť a závažnosť zmeny klímy skutočne vyžaduje účinné opatrenia. Práve inovácie a udržateľné riešenia v pešej mobilite, cyklomobilite či priestoru pre hru detí predstavil náš odborník, autorizovaný architekt Studio 21 Juraj Jurík. Ich súčasťou by mala byť aj infraštruktúra vrátane bezpečného parkovania bicyklov, ale napríklad aj cyklomosty a lávky pre peších z extrémne trvanlivých kompozitov.
Pokračovanie už v júni
Seminár dopadol na výbornú, jeho pozitívna odozva od zúčastnených nás teší. Aj vzhľadom na vysoký záujem a dôležitosť témy preto pokračujeme už 17. júna, tentoraz na pôde Veľvyslanectva Švédskeho kráľovstva v Bratislave na tému bezpečných verejných priestorov pre deti inšpirovaných Švédskom.
Ak sa vám náš prístup k práci páči, radi s vami skonzultujeme aj vaše pripravované projekty po architektonickej stránke, prípadne sme otvorení spolupráci s investormi či developermi – budeme radi, ak vám môeme pomôcť pri zlepšení kvality verejného priestoru vo vašom meste či obci.